Slovo “esoterismus” pochází z řeckého přídavného jména esoterikòs (vnitřní), které se používalo pro označení učení určených úzkému okruhu učedníků, oproti tomu slovo exoterikòs (vnější) se vztahovalo k učením určeným pro všechny.
Právě oni ve svých pracích dokázali, že v kultuře starého kontinentu esoterismus rozhodně nezaujal místo okrajového fenoménu a že ani při detailnějším zkoumání onoho složitého období, jímž bylo dvacáté století, nemůžeme esoterismus a jeho vlivy opomenout. Zvlášť zajímavý je vliv, který měl esoterismus na evropskou literaturu a na umělecká a kulturní hnutí. Početné odborné studie dokázaly, že jím byli zasaženi i takoví velikáni literárního modernismu, jako jsou William Butler Yeats, T. S. Eliot nebo F. Pessoa. Také na italské půdě nacházíme na tomto poli zájmu zajímavé vlivy.
Na přelomu devatenáctého a dvacátého století se v Evropě šíří, pozitivismu navzdory a zejména pak jako
V tomto období hlubokých jak společenských, tak kulturních změn se mnozí intelektuálové cítili povoláni k větší společenské angažovanosti, aby přispěli k prosazení nových hodnot, jež by člověku otevřely takovou dimenzi bytí, která by mu umožnila rozvíjet skryté možnosti a schopnosti, jež bychom mohli označit za „magické“. Tato tendence kultury oné doby, charakterizované antipozitivistickou a iracionalistickou orientací, přetrvá až do dvacátých let, ba ještě déle, a bude podléhat vlivu filosofie: zejména Nietzscheho a Bergsona, právě narozené Freudovy psychoanalýzy, nových objevů v oblasti fyziky i vlivu Jamesovy psychologie.
Literatura, ve všech obdobích zvlášť účinný prostředek pro šíření myšlenek a filozofických koncepcí, sehrála v této době prvořadou roli také při šíření znalostí, jež by se daly definovat jako „iniciační“.
V Evropském kulturním kontextu a zvláště pak v tom literárním je dnes už doložen fakt, že někteří spisovatelé, myslitelé a básníci navštěvovali prostředí spojená se spiritismem, magií a okultismem. Literární a umělecké avantgardy první poloviny dvacátého století hledaly inspiraci ve světě takzvaných „okultních věd“ a v myšlenkách hlásaných především teosofií, antroposofií, zednářstvím, martinismem apod.
Také díla nobelisty Luigiho Pirandella pociťují vliv spiritismu, jenž se v nich v některých případech projevuje skutečně velmi explicitním způsobem. Hemží se to v nich přízraky, nevysvětlitelnými jevy a podivnými zjeveními. Není náhoda, že jedna z postav jeho klíčového
románu “Il Fu Mattia Pascal” (1904), pan Anselmo Paleari, který je navíc do značné míry mluvčím modelového autora, má blízko k teosofii a propadne duchařským experimentům. Ovšem duchové se vyskytují i v dalších Pirandellových dílech, zejména v novelistice. Jako příklad uveďme povídky Il corvo di Mizzaro či La casa del Granella. Pirandellův zájem o teosofii a spiritismus dokazuje také několik článků, např. Un fantasma (Přízrak).
V poezii byli ovlivněni esoterismem i básníci formátu Giovanniho Pascoli nebo jeho učitele Giosuèho
Nicméně to byli hlavně futuristé, kdo udržoval s esoterismem privilegovaný vztah. Futuristická „Florentská skupina“, do které patřili bratři Arnaldo Ginna a Bruno Corra, následovala symbolisticko-okultní až surrealistickou linii, na rozdíl od „oficiálního“ futurismu marinettiovského ražení. Toto vymezení je nejzjevnější v článcích časopisu LʼItalia futurista. Jako příklad uveďme právě Arnalda Ginnu – malíře, sochaře a režiséra, jenž byl též vášnivým badatelem v oblasti okultních věd a východních filosofií. Nejpádnější důkaz futuristického zájmu o okultní vědy nalezneme zejména v manifestu La scienza futurista.
Pakliže se mezi velké autory světové literatury, kteří se přidali do řad zednářů, dají zařadit taková jména jako Goethe, Lessing, Kipling, Scott, Wilde, Dumas…Také italská literatura se může pochlubit nemalým počtem spisovatelů, kteří se přidali ke svobodnému zednářství v prvních dvou stech letech jeho existence či měli jinak blízko k zednářským ideálům. Jsou to intelektuálové jako například Giosué Carducci, Carlo Collodi, Carlo Goldoni, Edmondo de Amicis, Francesco de Sanctis, Gabriele D´Annunzio, Giovanni Pascoli, Salvatore Quasimodo, Ugo Foscolo, Vincenzo Monti a další
Ostatně mezi ně patřili spisovatelé 19. a 20. století, kteří měli zvláště vytříbený vkus pro esoterismus, nebo se dokonce sami považovali především za esoteristy: Viktor-Marie Hugo, Arthur Rimbaud, Rainer Maria Rilke, William Butler Yeats ecc. a v případě mnohých lze jasně hovořit o okultismu.
Michel Lamy je autorem knihy “Jules Verne Initie et Initiateur” (1984). Miliony lidí po celém světě znají
Toto se mělo týkat zejména románů Tajemství pralesa, Černé indie, Milionář na cestách, Cesta kolem světa za osmdesát dní, Tajemný hrad v Karpatech, Matyáš Sandrof, Dvacet tisíc mil pod mořem.
Francouzský spisovatel Joséphin Péladan (28 March 1858, Lyon – 27 June 1918, Neuilly-sur-Seine). Byl
Ve svých divadelních dílech Péladan dokázal nejlépe zachytit směr kulturní symbolistické revoluce: symbolistická dramaturgie uplatňovala opuštění imitování reálného, psychologického napodobování postavy, konzistence časoprostoru v dramatu, a tím předpověděla divadelní revoluci devatenáctého století absurdního divadla. Péladan se plně účastnil této estetické „revoluce“: sette pièces edite jsou důležitou kapitolou symbolistické kultury. Péladánova dramata jsou plná antickým mýtem o Babylonu, nostalgií po ztvárnění Eleusinských mystérií, ozvěn esoterických myšlenek, ale především symbolistické estetiky. Sedm Peladánových dramat uskutečňují snahu tohoto celistvého divadla.
Od starověku po středověk, přes renesanci a osvícenství až po současnot, nebyl zájem o okultní rozměr reality pouze dočasnou módou nebo okrajovým fenoménem, ale jakousi konstantou v každé době bez ohledu na věděcko-technický pokrok. To nezbytně působí na všechny oblasti lidského poznání. Od medicíny po fyziku, od chemie po filosofii, od umění po literaturu, je nevyhnutelné setkání s pojmy, které mají kořeny v okultní půdě: půdě, kterou je potřeba bez předsudků prozkoumat až do spodních vrstev, abychom získali širší pohled a pochopení kultury naší doby.