České centrum Milán představí současný dětský design

 

Milán Design Week 2017 – Výstava „Mini wonders“ – současný český design
pro děti

Tisková zpráva, Česká centra – ústředí, 14. 3. 2017

Jan Capek_Bulik_FatraČeské centrum Milán představí netypický design zaměřený na děti z dílen současné generace českých designérů. Na světové přehlídce designu Milano Design Week 2017, která letos proběhne od 4. do 9. dubna 2017, jsou zastoupeny práce více než dvou tisíců zahraničních
a italských designérů. V Českém centru Milán bude uvedena výstava „Mini Wonders“, která pod vedením uznávané kurátorky Terezy Bruthansové dokáže, že design sluší i originálním hračkám a dětským doplňkům z dílen progresivních českých autorů.

 

NOVÝ SMĚR – DESIGN (NEJEN) DĚTEM

Michal Strach_IIČeské centrum Milán se za pět let působení na Milano Design Week věnovalo hlavně projektům českých univerzit a to zejména start-up projektům, které měly za úkol přiblížit tvorbu mladých umělců na největší italské přehlídce designu. Letos se vydává novým směrem a přináší originální výstavní koncept pod názvem „Mini Wonders“ a podtitulem „Současný český design pro děti“. Připravovaná expozice v Českém centru Milán představí výběr již etablovaných designérů i oceněných čerstvých absolventů uměleckoprůmyslových škol zaměřených především na dětského diváka, přičemž poskytne příležitost zanechat v italské metropoli stopy i po oficiálním ukončení milánského Design Weeku. Mezi vystavovateli se objeví také designéři nominovaní na cenu Czech Grand Design 2016, např. Michal Strach, uskupení My dvě nebo tvůrčí tandem Vrtiška&Žák, který stojí za návrhem dětské kolébky TUTU, oceněné jako „Nejlepší nový nábytek“ v rámci přehlídky Designblok 2016. Díky spolupráci s agenturou Czech Trade bude pro designéry dále připravena speciální příležitost k navázání nových obchodních vztahů a propojení s místními distributory. Současná česká hračka tak bude mít šanci oslovit nejen širokou milánskou veřejnost, ale dostane také možnost ukázat své kvality a potenciál pro uplatnění na italském, resp. světovém trhu.

RADKA NEUMANNOVÁ, ŘEDITELKA ČESKÉHO CENTRA MILÁN:

„Projekt, který pro letošní milánský Design Week iniciovalo České centrum Milán, se vymyká svým tématem zcela záměrně. Moderní design pro děti je stále více vyhledáván, a proto věříme, že může v Miláně zaujmout. Naším cílem je představit českou hračku a její moderní design nejenom pro italské publikum, ale také pro potenciální obchodní partnery, a to díky spolupráci s agenturou CzechTrade. Chceme tím ukázat, že český design může být jedním z vývozních artiklů, který může reprezentovat Českou republiku po kulturní i obchodní stránce.“

INSPIROVÁNO NAFUKOVACÍ HRAČKOU

Na fenomenální tvorbu ikony českého designu Libuše Niklové, která v 60. a 70. letech minulého století pracovala pro otrokovickou firmu Fatra, navazují současní designéři Jan Čapek, Anna &KUTULU01 Jerry Kozovi a Zuzana Lednická originální kolekcí nafukovacích hraček vytvořených pro stejnou společnost, jež se v posledních letech rozhodla obnovit výrobu nafukovacích hraček. Dvojice designérů Vrtiška&Žák v Miláně vystaví svou noblesní sběratelskou kolekci Woo a již zmíněnou kolébku Tutu, navrženou pro nábytkářskou firmu Devoto, která se vyznačuje snadnou montáží bez spojovacího materiálu a praktickým plochým balením. Další vystavující značka Repello, zaujme unikátním celoodpruženým dřevěným odrážedlem, připravila pro českou expozici speciální limitovanou edici modelu v barvách města Milán. Vyhlášenou tradici českých dřevěných hraček sahající až do 20. a 30. letech minulého století, dnes rozvíjejí mladí autoři: pod značkou Kutulu se vytváří hračky s příběhy pro děti i dospělé, kteří v dnešním světě hledají kvalitu a tradici, Michal Strach zaujme svým poetickým světem plným fantazie, kreativní ženské uskupení My dvě, za níž stojí absolventky pražské UMPRUM, pak představí vesmírnou kolekcí Mimozem. Oblast užitého, ale zároveň hravého textilu reprezentují stylové strojově pletené dětské deky značky Široko od Veroniky Bratrychové.

TEREZA BRUTHANSOVÁ,  KURÁTORKA A ŘEDITELKA PRAŽSKÉHO DĚTSKÉHO FESTIVALU „MINI“:

„Česká tvorba pro děti měla v historii mezinárodní renomé. Na výstavě Century of the Child, jež se před pěti lety konala v newyorském MoMA, byla zastoupena řada autorů, třeba Jaroslav Sutnar
a Libuše Niklová. V současné době zájem českých designérů o dětský svět zažívá renesanci. Poskytuje jim volnost v tvůrčím sebevyjádření, reflexi vlastního dětství i rodičovské zkušenosti a vytváření předmětů pro malé i velké.“

 

ČESKÁ CENTRA PRO ČESKÝ DESIGN VE SVĚTĚ

Jan Capek_Bulik_FatraČeská móda a design mají ve světě tradičně dobrý zvuk.  Ročně se díky činnosti a aktivitám Českých center v zahraničí koná několik desítek akcí zaměřených na design. Ve spolupráci s řadou uznávaných odborníků z významných institucí doma i v zahraničí se realizují výstavy i doprovodné programy s designéry. Nedílnou součásti spolupráce na poli designu tvoří partnerství při udílení cen. Česká centra jsou partnerem výročních cen Akademie designu ČR Czech Grand Design kategorie objev roku, Mezinárodního bienále grafického designu Brno Cena Českých center a hlavní ceny soutěže Národní ceny za studentský design.

Vedle milánského týdne designu proběhnou v první polovině tohoto roku s podporou Českých center i další vybrané větší akce s českou účastí. Jedná se například o respektovanou mezinárodní přehlídku šperku SMUCK 2017 (9. 3. – 28. 4.), jejímž prostřednictvím se v Mnichově koná výstava Pioneers of Czech Modern Jewellery v kurátorském výběru Julie Bergmanové přibližující průkopníky českého moderního šperku Václava Ciglera, Svatopluka Kasalého, Jaroslava Kodejše a Josefa Symona. Další oborově významná akce, budapešťskýJan Capek MeeD – Meeting of Eastern European Design (31. 3. – 7. 5.), představí designovou tvorbu řady mladých českých designérů, mj. Petra Háka, Kateřiny Brůhové, Michala  Riabice, Heleny Dařbujánové, Evy Kocnárové či Studia Dechem. Na Moscow Design Biennale (11. 4. – 16. 4.) se uvede kreativní skupina OKOLO s projektem Design minutes a European Design Stories. V Moskvě má však šanci zaujmout také výstavní projekt Mladí a úspěšní z produkce Design Cabinet CZ mapující téměř čtvrt století existence designové soutěže určené studentům.

Výsledky spolupráce pražské UMPRUM a české firmy mmcité mohou obdivovat návštěvníci Českého centra New York, kde se dne 23. 5. v České národní budově na Manhattanu budou diskutovat jejich společné projekty, jako například parková lavička Limpido z dílny Romana Vrtišky nebo diplomový projekt Eduarda Hermanna, vítěz kategorie Diploma Selection 2016 na loňském Designbloku, který rovněž akcentoval téma lavičky – zde pod názvem Satelite. České designové novinky se dále představí mj. také na Bratislava Design Week, který se ve slovenské metropoli koná v průběhu první poloviny června.

Za úspěch roku 2017 lze pokládat londýnské uvedení výstavy There is only you na mezinárodní přehlídce mladých módních talentů International Fashion Showcase 2017. Výstava představila studenty a absolventy pražské Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze (UMPRUM), kteří pod vedením kurátora MgA. Pavla Ivančice ve spolupráci s Českým centrem Londýn představili svou jedinečnou tvorbu. Studenti pražské Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze (UMPRUM), konkrétně Ateliéru designu oděvu a obuvi pod vedením módní návrhářky Liběny Rochové se rovněž prezentovali v Tokiu, kde s projektem “Ikonická recyklace” navázali kontakt s významnou Bunka Fashion College v Tokiu. Dále se zde letos a úspěšně prezentovala i módní návrhářka Petra Ptáčková v rámci projektu Fashion Showcase – „Post 911 Designers-NewYorkNewYork“ v Lumine0 na Shinjuku.

 Kutulu

www.czechcentres.cz

ČesKá centra

 

Česká centra jsou agenturou Ministerstva zahraničních věcí ČR pro propagaci České republiky v zahraničí. Na mezinárodním poli prosazují zejména české kulturní a kreativní průmysly a zaměřují se také na oblast vědy, výzkumu a inovací. Síť českých center působí ve 22 velkoměstech na třech kontinentech.  V loňském roce uspořádala Česká centra více než 2 300 akcí (výstav, veletrhů, přednášek a prezentací) a oslovila téměř 2,5 mil. návštěvníků. Z toho více 80 uskutečněných akcí patří do kategorie MÓDA/DESIGN. Od července 2016 je generálním ředitelem Jan Závěšický.

 Podle analýzy Economic Impact přinesla 1 Kč vložená do činnosti ČC v zahraničí dalších 2,84 Kč externích zdrojů a partnerství. Každou korunou vloženou do propagace ČC získala ČR celkově 3,84 Kč pro propagaci země.

 

 Kontakt pro novináře:

 Oddělení marketingu a strategické komunikace

Petra Jungwirthová, tisková mluvčí Českých center: M: 725 890 030, E: jungwirthova@czech.cz;

komunikace@czech.cz; T: 234 668 237, 234 668 241, 234 668 251.

Leave a reply